Hur ska jag bete mig?

Nova har börjat bli så oerhört trotsig! Jag blir tokig... Jag vet inte hur jag ska göra, uppfostrar jag henne fel? Vi kan börja med te.x middagarna, frukost. Det bankas med skeden i tallriken, hon häller ut allt innehåll i glaset i tallriken, hon ska ha precis ALLT på bordet som hon inte har, ibland kan hon ju inte äta vissa saker som vi äter, och ibland ´får hon typ ALLT hon pekar på men det bara gojjsar hon med eller kastar. Hon gapar och skriker. Och vi säger åt henne 100000 tals gånger. Nu har vi börjat vända på hennes matstol och ställa den en bit bort när hon är som värst. Och sen efter ett tag tar vi tillbaka henne till bordet, förklarar varför hon inte får sitta där. Det kan väl bli bra ibland men inte jämt. Hon har börjat med att ta av sig blöjan -Hela tiden! Men mest när hon är hemma? Hon tar av sig blöjan och säger - Kissa potta! Jag låter henne ta av sig blöjan MEN hon kissar alltid på golvet och det har hänt att hon även kissat ner sängen. Är det någon slags trots det eller är det för att hon tycker det är skönt att "kissa fritt"? Någon som har någon erfarenhet av detta? Sen har hon fått för sig att ALLT är hennes. MIIIIIIN!!! skriker hon högt. Och har hon kompisar hemma så tar dom någon leksak men då blir hon sur och säger min! Och ska snabbt ha tillbaka den. Slåss har hon börjat med lite också när hon inte får som hon vill, och tjuvnyp! Fasen så ont det kan göra ibland!! Då tar man henne lite grann i armen och säger - Sluta så får man INTE göra! - Luuuuuuuta!! säger hon tillbaka. Hon lixom tycker det är kul att retas. Tagit bort ena sidan på spjälsängen har vi inte gjort heller. Hur sjutton ska det gå? Hon kommer springa ur den direkt, eller ramla ur. Så som hon rör sig i sängen! Såklart är hon världens piggaste unge! Leker man med henne så är hon världens lyckligaste tjej och skrattar hela tiden. När jag hämtade henne på dagis idag sa fröken - Det har är nog den gladaste tjejen här! Alltid glad och skrattar. Och gör bus med kompisarna hela tiden! Villket är bra. Att hon inte är ledsen och nedstämd. Full fart hela tiden. Men mycket bestämt sa fröken också. Jo tack, det vet vi ju sen tidigare;) Har Ni något bra knep på "rätt uppfostran" Känns som att hon inte riktigt lyssnar på oss. Och man blir så less på att vara arg och höja rösten titt som tätt. Det är inte kul alls. Nattjobb nu igen. Börjar faktiskt bli en aning trött nu. Men om 3 TIMMAR slutar jag och är då ledig ända tills på måndag. Jihuuuu!!! Skönt. Måste ju nämna att helgen som var, var ju lixom hur bra som helst. Jobbade på lördag dag, efter jobbet åkte vi och hämta nova hos jens farbror kent. Handlade och sen körde vi igång med lite städning och stor kok! Sara&David kom på middag. Det var verkligen så himla trevligt!!! Vi blev bundisar direkt, det lixom klicka till! ;) Vi prata, åt god mat, busa med nova. Och ju mer vin vi fick i oss ju mer pratade jag och sara;) David och jens behövde ingen alkohol dom prata jävlig bra utan ;) Dagen efter var jag faktiskt lite små bakis, (blir alltid det av vin) Men jag gick upp med nova och sen städa ja lite som vanligt, gjorde ordning fika för Jenny, Ilias och Zackarias kom på besök. Jisses så ungarna härja, slogs om leksakerna med sen gick det bra och lekte massor ihop. Zackarias är bara halvåret så han låg så fint i våra famnar, jollra lite och rulla på våran lek/mys matta. Så goooosigt att hålla en såndär liten igen!! Jens hade jobbat och han fick också träffa gästerna! Oj vad han gulla och lekte med den där lilla! Låg på golvet och lekte, prutta på magen och flög med honom i luften. Man bara såg hur han trivdes! Jens frågar ofta - När ska nova få ett syskon? Men jag har sagt att jag vill vänta, äve fast det är sååå frästande och såå gulligt!! Det är det verkligen. Men jag vill ha tid för nova nu, ordentligt! Vi har redan barnvakt minst 1-2 ggr i veckan ungefär. MINST! Och det kan kännas JÄTTE jobbigt. Men hon älskar sina barnvakter. Och alla säger att hon är helt uuuuunderbar. VARJE gång! Värsta ängeln. Men när hon är hemma, herregud. Då ska det levas rövare! Och vara så trotsig som möjligt :) hihi! Snart är det bara 2½ timme kvar;) 4 dagar ledighet! Sara&David vill träffas i helgen igen. Det vill ja meee! Hoppas det inte krockar med alla andra 711 saker vi har att göra. Skulle ju även träffa min lilla snöflinga - snowi oxå. I morgon blev vi bjuda på mat av mamma och pappa. Köttgryta - MUMS!! Så ja. Nu fick ni lite nattläsning. Kram på Er!

Kommentarer
Postat av: Melinda - Mamma till Maja ♥

Trots är verkligen INGE kul! Men det gäller bara att vara konsekvent på det hon gör, och till slut så lär dom sig.. Men det kommer ta tid! Herregud, man kan bli tokig på Maja ibland.. Man får tänka på att dom faktiskt inte är 5 år, så dom förstår inte allt vi säger. Man får räkna till 10, tusen gånger om!

2012-01-12 @ 11:22:18
URL: http://melindawingren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0