7/4 - 10 - KOLIK!

Våran älskade lilla dotter har kolik. Klart och tydligt! Det kan vara väldigt jobbigt för oss som försöker ALLT för att hon inte ska ha så ont i magen och vara så ledsen. Det skär i hjärtat när man ser hur hon drar i hop ansiktet och blir hur  spänd som helst och sen kommer gallskriket. Dumma mage :( Så synd om henne. Hon kan inte vara själv lång stund alls. Ska helst ligga i famnen jämt. Tätt tätt mot bröstet!

Vi vaggar henne både i famnen och i babysittern. Går omkring med henne i bärsele. Hon sitter i babygungan och vi vaggar henne i vagnen. Det funkar ett tag och somnar en stund. Men så fort man slutar vagga eller lägger ner henne så kommer gallskriket igen. Hon får både Minifom droppar och Sempers. Hjälper ibland. Det ända som funkar är långa promenader och åka bil. Då sover hon som en stock. Men när man själv har fått sovit 0- 2 timmar/ natt så orkar man inte lång promenad varje dag. Hon ammar nästan varje timme. Har man tur kan de ta 3 timmar i mellan.

Såhär är det ju inte varje dag som TUR är. Vissa dagar är hon en ängel. Lugn och sover mycket. Några gallskrik då och då. En ängel är hon ju hur som helst. Med eller utan kolik :) Barnmorskan sa det att SOM TUR ÄR så håller det i sig  ca 3 månander. Låter som en evighet nu. Men 1 månad har ju snart gått ;-)

Just nu ligger hon i vagnen och halvsover. Jag vaggar henne med foten. Det funkar rätt bra. Men släpper jag och slutar gunga på vagnen så blir det skrik. haha :D Men hon är så underbart fin och söt så jag klarar av hennes kolik bra iaf! Man lär sig, trots att det är väldigt jobbigt och sömn finns inte på kartan. Man får försöka passa på och sova när hon sover! Älskade Lilla Gumman!

Mammalivet är helt klart en STOR förändring. Nu är det inte en själv man kan tänka på i första hand utan Lilla Nova. Man får anpassa sig helt efter henne. Men att vara mamma är underbart. Jag skulle inte byta ut det mot något! Varje dag tittar man på henne och är en riktigt stolt mamma. Man förstår inte att 2 människor (det vill säga jag och jens) har skapat något så fint!

Dagarna går helt otroligt fort. Dom rusar fram! Nova är redan 3 veckor och 2 dagar!  Tyckte det var nyligen jag låg på förlossningen och kämpade livet ur mig för att få ut henne :) Och växer gör hon så det knakar! Hon vägde 3160 när hon föddes och förra veckan vägde hon 3730 och var 51 lång! Vi ska ner och väga i morgon igen. Så får se då hur mycket hon gått upp då. Tycker hon börjar bli riktigt rund om kinderna. Gosan <3

Påskhelgen har varit GREEAT! Var hos päronen i ekeby i fredags och åt påskmiddag med familjen och mös :) I lördags åt vi påskmat hos jens mormor. HERREGUD vilken kvinna som kan laga så extremt mycket mat! Att hon orkar! Men gott var de. Sen på söndag tog vi en promenad dit igen och käka rester så nu har jag ätit på tok för mycket påskmat. yack! :O 

Sen kom Ida och David, Anna, Joel, Henke David och Karin på besök. Mycket trevligt! Och nova fick fina söta kläder och uuursöta gosedjur! Hon har blivit så bortskämd sötnosen. :)

I måndags åkte vi in till stan och uträtta lite ärenden. Johanniie fyllde 20 så vi åkte upp dit en sväng och hälsade på. Längesen man var i flogsta nu. Man fick lite "flashbacks" haha. det var tider de ;) Träffade Petraaa oxå.. så kuul å få se dom. Var sjuukt längesen! Och lilla Nova fick dom träffa oxå! Sen kom joel och david över på kvällen och vi sappade mellan face of och johan falk.

Igår kom Min söta Jenny hit och hennes lilla gullunge Ilias! That whas fun! Babbel Babbel och en massa "barnprat" blev det. Eller föräldrasnack kanske man kan kalla de. Roligt när man har lite gemensamt att prata om och har någon att rådfråga :) En lååång promenad runt i alunda blev de oxå. Och våra små barn sov sött i vagnen:)

Idag tänker jag inte göra ett skvatt. Kanske laga mat. Om Nova tillåter vill säga. Igår var hon nämligen grinig och ont i magen heeela dagen. Och inatt ska vi inte tala om. Jag har ingen koll på tiden längre men jag tror hon sov max någon enstaka timme. Och stackars älskling (jens) som skulle upp 5 i morse fick inte mycket sömn han heller. Och lilla jag har inte sovit än. Man kanske ska försöka lägga sig en stund. Men jag LOVAR att hon kommer att vakna då. hehe.

I morgon fyller käre bror år. Så då bär det av till stan för födelsedagsfirande och lite middag :)
Jens ska åka och kolla på hockey. Finns nog ingen som älskar det som mycket som han gör. Inte som jag känner iaf ;) Kan bli vääldigt utjatat för min del men men så är det :D

Dags att få i sig något i magen och sen blir det nog lite eftermiddags vila.

Massa Kramar från mig och lilla Nova

 
 Nöjd Nova!


En missnöjd Nova. Ont i magen! :(


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0